Vrienden Nomadland
 © Koen Vanmechelen
Nieuws vanuit LABIOMISTA
Solotentoonstelling Koen Vanmechelen combineert kunst, wetenschap en community in Bangladesh Dream of Human Nature in Brihatta Art Foundation nodigt uit tot reflectie en actie DHAKA, Bangladesh – In zijn solotentoonstelling 'Dream of Human Nature' in de Brihatta Art Foundation, onthult kunstenaar Koen Vanmechelen zijn nieuwste kippenkruising. Met de Mechelse Aseel voegt hij kippengenen uit Bangladesh toe aan zijn artistieke kruisingsproject, het Cosmopolitan Chicken Project. Een wereldwijde metafoor voor de mondiale culturele en genetische smeltkroes. In ‘Dream of Human Nature’ komen kunst, wetenschap en community samen. De interactieve tentoonstelling nodigt de bezoekers actief uit om samen te onderzoeken hoe we een duurzamere toekomst kunnen dromen en creëren, en om de natuur te ontdekken als een bibliotheek van kennis. Brihatta Art Foundation, een platform gerund door jonge kunstenaars in Dhaka, presenteert binnen het culturele centrum van Dakha, Vanmechelens eerste tentoonstelling in Bangladesh. De expositie verkent de dwingende noodzaak om onze dromen te verbinden met de realiteit van ons bestaan. Vanmechelen benadrukt het belang van onderlinge communicatie en verbondenheid, van gemeenschapskunst en genetica, en roept op tot duurzame co-existentie. Nusrat Mahmud, medeoprichter Brihatta Art Foundation: “De samenwerking met Koen en de lokale gemeenschap geeft hoop om de kunstactiviteiten in Bangladesh en daarbuiten voort te zetten.” Mechelse Aseel Het hart van de expo wordt gevormd door het Cosmopolitan Chicken Project (CCP), een wereldwijd kruisingsprogramma dat Vanmechelen begon in 1999 dat anno 2023 zijn 28ste generatie kent in Bangladesh. De tentoonstelling toont de Mechelse Aseel - CCP28, ontstaan uit de kruising van de Mechelse Haughaesni - CCP27 en de Aseel, een oorspronkelijk kippenras uit Bangladesh. De diversiteit van deze kip wordt vastgelegd in ‘Open Secret’, een boek dat gebruikmaakt van DNA-mappingtechnologieën en de toenemende hybriditeit van de CCP illustreert. “‘Open Secret’ is een eerbetoon aan de diversiteit van onze planeet en een archief van tientallen jaren van kruisen”, vertelt de kunstenaar. "Bangladesh is niet ver verwijderd van waar de wereldreis van de kip begon, als het meest gedomesticeerde dier in de menselijke geschiedenis. Sindsdien zijn we bondgenoten, kip en mens. De expo draait rond dit idee, en biedt een glimp op een alternatieve toekomst." — Koen Vanmechelen DECODE De broedlampen en ventilatoren in en buiten de kippenkooi, zijn via een wirwar van elektriciteitskabels verbonden met megafoons en televisieschermen. In het videowerk ‘DECODE’ lezen individuen uit de verschillende landen van het CCP luidop voor uit het ‘Open Secret’ boek. Vanmechelen creëert hiermee een muur van geluid, een moderne Toren van Babel, om ons DNA te verkennen en te begrijpen. “Typerend voor de straten van Bangladesh, zijn de wirwar aan kabels die de huizen onderling verbinden. Ik breng deze chaos binnen in de tentoonstellingsruimte met de vraag; waar vinden we elkaar in deze chaos aan communicatie? In een tijdperk waarin de continue stroom van beelden en digitale communicatie ons overspoelt, en algoritmes en automatisering het menselijke aspect grotendeels vervangt, gebruik ik de kracht van ogenschijnlijk onsamenhangende geluiden om een betekenisvol web te weven. Elke lettergreep telt want het is onze droom om te verbinden.” Community De tentoonstelling is een levende en interactieve expo door de verschillende participatieve community projecten. Zo zijn de muren van de tentoonstellingsruimte gevuld met kleien beeldjes van kippen en eieren, gemaakt door lokale ambachtslieden. Gedurende de tentoonstelling krijgen bezoekers de kans om de beeldjes te schilderen. “De beeldjes benadrukken de rijke diversiteit van de mensheid, en vertegenwoordigen de lokale gemeenschap. Het mondiale bestaat alleen dankzij de vrijgevigheid van het lokale. De beeldjes bevatten de energie en dromen van de lokale bevolking. Ze verbinden de kunsttempel met de bredere context”, stelt Vanmechelen. Ook kunnen bezoekers deelnemen aan het ‘Love Letters’ project, waarin Vanmechelen mensen van over de hele wereld uitnodigt om het DNA-boek, Open Secret, met de hand over te schrijven. Kinderen worden uitgedaagd om een witte oorfazant te tekenen. Shagga Een tweede DNA-boek vormt de basis van het kunstproject ‘Shagga’ dat de gemeenschap, creativiteit en spiritualiteit samenbrengt in de heuvels van Bangladesh. Vanmechelen werkte samen met wetenschappers om het genoom van een Witte oorfazant te sequencen, ook wel Shagga genoemd door de inheemse bevolking van de Himalaya. Tijdens zijn eerste bezoek aan Bangladesh nodigde Vanmechelen boeddhistische kloosters uit het DNA-boek met de hand te kopiëren. Vanmechelen: “De monniken accepteerden mijn uitnodiging. Ze begrijpen de dynamiek tussen dieren en mensen en kennen het beeld van de fazant, eenzaam in een berg. Ze begrijpen dat een dier je manier van denken kan veranderen en dat dit kan worden bereikt door de essentie van DNA te begrijpen. Het is een andere manier om naar het leven te kijken. Samen met de Cosmopolitan Chicken heeft de Witte oorfazant me geleerd dat spiritualiteit en creativiteit essentieel zijn. Het zijn de bouwstenen van onze dromen van de menselijke natuur.”
2023 RECAP - Studio Koen Vanmechelen Ontdek de hoogtepunten van onze 2023. Een jaar gekenmerkt door een achtbaan van contrasten en formidabele uitdagingen, een jaar dat zich ontvouwde met een opvallende complexiteit. Te midden van de ups en downs hebben we momenten uitgehouwen die spraken van veerkracht en liefde. Vooruitkijkend naar 2024 hebben we ervoor gekozen om geluk te omarmen. Hoop blijft bestaan en werpt zijn gestage gloed op het canvas van onze toekomst. Als we kijken naar de zebra's in Zimbabwe, neefjes en nichtjes van die van LABIOMISTA, zien we hoe ze staan voor balans, behendigheid, helderheid zonder filters, en een zekere weg. Hun kenmerkende zwart-witte strepen worden geassocieerd met harmonie, een weerspiegeling van het oosterse yin-yang-symbool - het vermengen en balanceren van tegenstellingen. Laten we hun inspiratie volgen in 2024.
Vrienden Nomadland
 © Koen Vanmechelen
Nieuws vanuit LABIOMISTA 
Solotentoonstelling Koen Vanmechelen combineert kunst, wetenschap en community in Bangladesh Dream of Human Nature in Brihatta Art Foundation nodigt uit tot reflectie en actie DHAKA, Bangladesh – In zijn solotentoonstelling 'Dream of Human Nature' in de Brihatta Art Foundation, onthult kunstenaar Koen Vanmechelen zijn nieuwste kippenkruising. Met de Mechelse Aseel voegt hij kippengenen uit Bangladesh toe aan zijn artistieke kruisingsproject, het Cosmopolitan Chicken Project. Een wereldwijde metafoor voor de mondiale culturele en genetische smeltkroes. In ‘Dream of Human Nature’ komen kunst, wetenschap en community samen. De interactieve tentoonstelling nodigt de bezoekers actief uit om samen te onderzoeken hoe we een duurzamere toekomst kunnen dromen en creëren, en om de natuur te ontdekken als een bibliotheek van kennis. Mechelse Aseel Het hart van de expo wordt gevormd door het Cosmopolitan Chicken Project (CCP), een wereldwijd kruisingsprogramma dat Vanmechelen begon in 1999 dat anno 2023 zijn 28ste generatie kent in Bangladesh. De tentoonstelling toont de Mechelse Aseel - CCP28, ontstaan uit de kruising van de Mechelse Haughaesni - CCP27 en de Aseel, een oorspronkelijk kippenras uit Bangladesh. De diversiteit van deze kip wordt vastgelegd in ‘Open Secret’, een boek dat gebruikmaakt van DNA-mappingtechnologieën en de toenemende hybriditeit van de CCP illustreert.“‘Open Secret’ is een eerbetoon aan de diversiteit van onze planeet en een archief van tientallen jaren van kruisen”, vertelt de kunstenaar. "Bangladesh is niet ver verwijderd van waar de wereldreis van de kip begon, als het meest gedomesticeerde dier in de menselijke geschiedenis. Sindsdien zijn we bondgenoten, kip en mens. De expo draait rond dit idee, en biedt een glimp op een alternatieve toekomst." — Koen Vanmechelen DECODE De broedlampen en ventilatoren in en buiten de kippenkooi, zijn via een wirwar van elektriciteitskabels verbonden met megafoons en televisieschermen. In het videowerk ‘DECODE’ lezen individuen uit de verschillende landen van het CCP luidop voor uit het ‘Open Secret’ boek. Vanmechelen creëert hiermee een muur van geluid, een moderne Toren van Babel, om ons DNA te verkennen en te begrijpen. “Typerend voor de straten van Bangladesh, zijn de wirwar aan kabels die de huizen onderling verbinden. Ik breng deze chaos binnen in de tentoonstellingsruimte met de vraag; waar vinden we elkaar in deze chaos aan communicatie? In een tijdperk waarin de continue stroom van beelden en digitale communicatie ons overspoelt, en algoritmes en automatisering het menselijke aspect grotendeels vervangt, gebruik ik de kracht van ogenschijnlijk onsamenhangende geluiden om een betekenisvol web te weven. Elke lettergreep telt want het is onze droom om te verbinden.” Community De tentoonstelling is een levende en interactieve expo door de verschillende participatieve community projecten. Zo zijn de muren van de tentoonstellingsruimte gevuld met kleien beeldjes van kippen en eieren, gemaakt door lokale ambachtslieden. Gedurende de tentoonstelling krijgen bezoekers de kans om de beeldjes te schilderen.  “De beeldjes benadrukken de rijke diversiteit van de mensheid, en vertegenwoordigen de lokale gemeenschap. Het mondiale bestaat alleen dankzij de vrijgevigheid van het lokale. De beeldjes bevatten de energie en dromen van de lokale bevolking. Ze verbinden de kunsttempel met de bredere context”, stelt Vanmechelen. Ook kunnen bezoekers deelnemen aan het ‘Love Letters’ project, waarin Vanmechelen mensen van over de hele wereld uitnodigt om het DNA-boek, Open Secret, met de hand over te schrijven. Kinderen worden uitgedaagd om een witte oorfazant te tekenen. Shagga Een tweede DNA-boek vormt de basis van het kunstproject ‘Shagga’ dat de gemeenschap, creativiteit en spiritualiteit samenbrengt in de heuvels van Bangladesh. Vanmechelen werkte samen met wetenschappers om het genoom van een Witte oorfazant te sequencen, ook wel Shagga genoemd door de inheemse bevolking van de Himalaya. Tijdens zijn eerste bezoek aan Bangladesh nodigde Vanmechelen boeddhistische kloosters uit het DNA-boek met de hand te kopiëren. Vanmechelen: “De monniken accepteerden mijn uitnodiging. Ze begrijpen de dynamiek tussen dieren en mensen en kennen het beeld van de fazant, eenzaam in een berg. Ze begrijpen dat een dier je manier van denken kan veranderen en dat dit kan worden bereikt door de essentie van DNA te begrijpen. Het is een andere manier om naar het leven te kijken. Samen met de Cosmopolitan Chicken heeft de Witte oorfazant me geleerd dat spiritualiteit en creativiteit essentieel zijn. Het zijn de bouwstenen van onze dromen van de menselijke natuur.”
2023 RECAP - Studio Koen Vanmechelen Ontdek de hoogtepunten van onze 2023. Een jaar gekenmerkt door een achtbaan van contrasten en formidabele uitdagingen, een jaar dat zich ontvouwde met een opvallende complexiteit. Te midden van de ups en downs hebben we momenten uitgehouwen die spraken van veerkracht en liefde. Vooruitkijkend naar 2024 hebben we ervoor gekozen om geluk te omarmen. Hoop blijft bestaan en werpt zijn gestage gloed op het canvas van onze toekomst. Als we kijken naar de zebra's in Zimbabwe, neefjes en nichtjes van die van LABIOMISTA, zien we hoe ze staan voor balans, behendigheid, helderheid zonder filters, en een zekere weg. Hun kenmerkende zwart-witte strepen worden geassocieerd met harmonie, een weerspiegeling van het oosterse yin-yang-symbool - het vermengen en balanceren van tegenstellingen. Laten we hun inspiratie volgen in 2024.